V Brně začal průzkum historického železničního viaduktu, který se má proměnit na zhruba 600 metrů dlouhou promenádu pro pěší i cyklisty. Viadukt z 19. století leží už přes 100 let zasypaný kamením pod železničním valem. Hloubkové měření zjistí, v jakém stavu se stavba nachází a zda se ji podaří zachránit, řekla ČTK Jana Běhalová, mluvčí Kanceláře architekta města Brna (KAM), která měření organizuje.
S odhalením viaduktu vedení města počítá v souvislosti se stavbou nové jižní čtvrti Trnitá a přesunem stávajícího hlavního nádraží. Dnes se konalo zkušební měření prvního úseku. “Zahrnuje prvních pět oblouků, tedy zhruba 50 metrů od budovy Malé Ameriky směrem na jih. Výsledky prvního měření budeme mít k dispozici začátkem příštího roku. Pokud se metoda měření osvědčí, plánujeme změřit celou trasu viaduktu až k mostu přes Svratku,” uvedla Běhalová.
V jakém stavu původní viadukt pod železničním náspem je, nikdo neví desítky let. “Hledali jsme proto možnosti, jak stavbu pod stávajícím kolejištěm zaměřit. Pokud se viadukt podaří zachránit, bude to výrazná stavba, která bude jednou z dominant nové jižní čtvrti Trnitá. Poslouží jako městská promenáda z centra až k řece Svratce, podobně jako třeba slavná newyorská highline,” řekl ředitel KAM Michal Sedláček.
Vídeňský viadukt nechala postavit v roce 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní. “Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu,” popsala Běhalová.
Patnáct cihelných oblouků je zachovaných pod kolejemi a přístupných z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové Sady.
Tisková zpráva / Video z průzkumu / Foto: KAM Brno