Brněnské autobusové nádraží na Zvonařce podstoupí do konce roku 2019 výraznou modernizaci. Otevřeno bylo ve druhé polovině 70. let minulého století. Cílem úprav je, udělat z nepříliš přívětivého místa nádraží odpovídající současným požadavkům na cestování. Vznikne nová odbavovací hala naproti Vaňkovce u Opuštěné ulice a celý prostor dostane nové osvětlení, protože dnes působí velký prostor i za slunečného dne poměrně ponuře, řekl na tiskové konferenci architekt Ondřej Chybík z architektonického studia Chybik+Kristof Architects.
Majitelem nádraží je společnost ČSAD Brno-město holding, která předpokládá, že se cena rekonstrukce bude pohybovat pod 130 miliony korun. Řekl to místopředseda představenstva firmy Antonín Grund. Na projektu spolupracuje i město, které chce pomoci s financováním pomocí evropského dotačního programu ITI. Zvonařka je totiž významným mezinárodním autobusovým uzlem, kterým denně projede 1000 autobusů a projde mezi 25.000 a 30.000 lidmi.
Pro nádraží na Zvonařce je typická konstrukce, díky níž mohou nad nástupišti parkovat odstavené autobusy. “Nám se hrozně líbí a je to jeden z mála příkladů brutalistní architektury v Brně. Jen je potřeba ji celou očistit,” řekl Chybík.
Aby se změnil typický ponurý pocit z pobytu pod konstrukcí, získá prostor s nástupišti nové osvětlení pomocí LED pásek. “Využijeme technologie, které před 40 lety neexistovaly. Dnes světla svítí tak, že prostor opticky zmenšují. Nová světla budou svítit nad sebe a od konstrukce se světlo odrazí dolů do prostoru,” vysvětlil Chybík, který nádraží vnímá jako veřejný prostor, který se má do budoucna začlenit do postupně budovaného Jižního centra.
Nová odbavovací hala bude logicky tam, odkud dnes proudí nejvíce lidí, tedy od Vaňkovky. Vznikne na místě dnešních stánků a první refýže. Současná budova u Plotní ulice se opraví a bude sloužit administrativním potřebám firmy i jako zázemí řidičů, po němž stále více volají dopravci.
Průchod na nástupiště už nebude z okrajů nádraží, ale jeho středem. “Snahou je, aby byl pohyb co nejpřehlednější a nejjednodušší,” uvedl Chybík. Parkoviště pro osobní auta bude v jižní části nádraží.
S přestavbou časově koresponduje i přeložka tramvaje do Plotní ulice z Dornychu, která by měla začít příští rok. Díky tomu se po více než 40 letech dočkají lidé tramvajové zastávky přímo u nádraží a bude moct zmizet složitý nadchod od současné zastávky Zvonařka. Stejně tak se počítá s autobusovou zastávku v Opuštěné ulici přímo u nádraží. “Dnes je nelogicky posunutá směrem na západ,” řekl Chybík.