Dělníci už mají za sebou hrubou stavbu tramvajového tunelu na Žabovřeské ulici v Brně. V příštích měsících je čekají dokončovací práce, aby se na přelomu letošního a příštího roku mohla do údolí pod Wilsonovým lesem vrátit tramvajová doprava. Stavební práce určené k přesunutí tramvajových kolejí do tunelu ve skále, aby se mohla vedlejší silnice rozšířit na čtyři jízdní pruhy, začaly loni na začátku roku.
„Aktuálně jsme zhruba v polovině stavby tramvajové trati. Máme hotovou jak vyraženou část tunelu, tak tu, která bude přesypaná,“ uvedl šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. S postupem prací je spokojený. Teď se dělníci postupně vrhnou na betonování spodku tunelu a položení kolejí i veškerých zabezpečovacích zařízení, aby bylo možné v tunelu ještě během letošního roku zahájit zkušební provoz. Kdy se tak stane, zatím Fiala nedokázal říct. „Primární je teď vše dokončit,“ podotkl s tím, že uvedení do běžného provozu předpokládá přibližně za rok, jak bylo na začátku výluky avizováno.
Najaté stavební firmy zároveň pracují také na tunelu pro auta. V úseku u Kamenomlýnského mostu totiž na několik set metrů zamíří pod zem tramvajová i silniční doprava. Po dokončení nad oběma tubusy povede pěší cesta, která bezpečně propojí cesty ve Wilsonově lese se stezkami v Jundrově u řeky Svratky. Hlavní práce na samotné silnici však začnou až po dokončení tramvajové trati.
Veškeré práce na rozšíření Žabovřeské jsou rozplánovány až do konce roku 2024. Ve dvou etapách za více než 2,5 miliardy probíhají od roku 2018.
Zdroj: idnes.cz / Foto: Anna Vavríková, MAFRA