V Brně má v příštích letech vzniknout pět parkovišť Park and Ride za více než 340 milionů korun. Každé nabídne stovky míst, řekl dnes ČTK primátorův náměstek Richard Mrázek (ANO). Podle něj by měly většinu nákladů pokrýt dotace z Evropské unie. První záchytné parkoviště Brno vybudovalo loni u Ústředního hřbitova. Dosud o něj velký zájem nebyl. Mrázek to přisuzuje tomu, že městu zatím chybí systém parkování.
Řidiči mohou auto nechat na parkovišti a pokračovat do centra městskou hromadnou dopravou. Cílem je snížit počet aut v centru. Jedno parkoviště by mělo vzniknout v městské části Královo Pole u nádraží. “Předpokládáme, že by tam mohla být až tisícovka míst, protože by mohlo být hojně využívané,” uvedl Mrázek. Další parkoviště město plánuje na Purkyňově ulici u sportovní haly Vodova, kde se hrají například basketbalové zápasy. Třetí má být v městské části Líšeň poblíž areálu firmy Zetor, další v městské části Bohunice na ulici Bohunická, kde bude podle Mrázka parkování pro nákladní auta a kamiony, poslední by mělo vzniknout u univerzitního kampusu a Fakultní nemocnice Brno. “Parkoviště vybudujeme jako ocelové konstrukce s možností přidávat nebo ubírat místa podle potřeby. Z Evropské unie chceme získat dotace ve výši 85%,” dodal Mrázek.
Brno loni zprovoznilo první záchytné parkoviště u Ústředního hřbitova, které nabízí necelých 200 míst. Za 12 hodin stání lidé zaplatí 20 korun, poté si však ještě musí koupit jízdenku na MHD. “I přesto je to však velmi vlídná cena oproti cenám parkování v centru,” poznamenal Mrázek. Přesto však o parkoviště není velký zájem. “Má to několik důvodů. První je, že v Brně neexistuje systém parkování. Pokud nebude zaveden rezidentní systém, nebudou jednotlivé zóny a jasně vydefinováno, kdo, kde a za jakých podmínek může parkovat, záchytná parkoviště se nám těžko budou plnit,” uvedl Mrázek.
Dodal, že druhou věcí je, že Brno neumí propagovat své věci. “Chceme to v následujících týdnech zlepšit, aby se potenciální zákazníci vůbec dozvěděli, že můžou zaparkovat na záchytných parkovištích,” dodal Mrázek s tím, že v budoucnu by mohla být jízdenka na MHD součástí parkovacího lístku. Město také chystá zavést rezidentní systém parkování.