Brno letos začne s přípravnými pracemi pro stavbu části velkého městského okruhu mezi Husovickým a budoucím vinohradským tunelem. Bourat se budou domy a další objekty, které stojí v trase nových mimoúrovňových křižovatek a estakády, která vyvede čtyřproudou silnici od řeky Svitavy pod Vinohrady k Rokytově ulici, řekl dnes na tiskové konferenci náměstek primátora Richard Mrázek (ANO). Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude investovat zhruba čtyři miliardy korun, město čtvrt miliardy.
Demolice začnou už letos, se stavbou silnice se počítá mezi lety 2019 a 2023. Více než kilometr nové silnice začne pod dolním portálem Husovických tunelů a mimoúrovňově překříží Tomkovo náměstí, které už dříve zažilo demolici staré zástavby právě kvůli stavbě čtyřpruhového průtahu. Dále přejde silnice Svitavu. Nově vznikne mimoúrovňová křižovatka ulic Provazníkovy a Karlovy a odtud bude stoupat estakáda přes železniční trať, bývalý areál židenických kasáren a vyústí v Rokytově ulici. Zde bude silnice připravena na pozdější zaústění do vinohradského tunelu. “Ten je zatím v přípravě, dělají se geotechnické a geologické průzkumy,” řekl David Fiala z ŘSD.
První demolice v areálu kasáren má skončit do konce roku. V dalších dvou letech půjdou k zemi desítky rodinných domů či garáží u Provazníkovy, Dolnopolní a Kaloudovy ulice a Tomkova náměstí. Víc než polovinu nemovitostí už město vykoupilo. “Potřeba je také postavit kabelovod nad Husovickými tunely a zdemolovat a postavit novou sokolovnu v Husovicích,” doplnil Mrázek. Aby fungovaly objízdné trasy, musí se stihnout také oprava křižovatky ulic Cejl a Zábrdovická a Zábrdovického mostu. Během stavby má být většinu času zachována doprava ve všech pruzích po městském okruhu.
Výstavba se dotkne také MHD. Trolejbusy od Bohunic budou končit v nové provizorní smyčce Kohoutova a dále na Vinohrady a do Líšně se bude jezdit autobusy. Co nejvíce se má zachovat provoz tramvaje přes Tomkovo náměstí.
Stavba nové části městského okruhu má odlehčit přetížené Svatoplukově a křižovatce s Rokytovou. Auta směřující z Husovických tunelů na Vinohrady a do Líšně budou moct jet po estakádě.
Ve druhé polovině příštího roku se předpokládá, že se konečně začne stavět dlouho odkládaný úsek v Žabovřeské ulici v západní části města, kde je dosud jen dvoupruhová silnice a působí jako špunt jinak kapacitní silnice.