Roční výluka brněnského hlavního nádraží se protáhne o několik týdnů, asi až do začátku roku 2020. Správa železniční dopravní cesty musí změnit projekt kvůli zachování historických stavědel.

Dva historické objekty z devatenáctého století patří ke každodennímu výhledu, který vítá cestující ve vlacích mířících od jihu na brněnské hlavní nádraží. „Stavědla jsou poslední svého druhu, nejen v České republice, ale i v Rakousku a Polsku. V evropském a světovém kontextu jsou raritou,“ vyzdvihl Karel Sklenář z Národního památkového ústavu.

Na budovy z červeného režného zdiva se památková ochrana nevztahuje. Přesto se je železničáři na požadavek památkářů rozhodli zachránit. „Upravíme projekt tak, aby stavědla na místě zůstala. Následně se najde jejich další využití,“ ujistila mluvčí železničářů Kateřina Šubová.

Podle Sklenáře můžou mít různou funkci. „Může tam například dělat nějaká expozice o tom, jak dřív koleje ovládaly dílčí techniky. Další možnost přinesla vizualizace přesunu nádraží, ze stavědel by vznikly kavárny. Tyto budovy nabízí ojedinělý pohled na Petrov a Špilberk,“ vyjmenoval brněnský památkář.

Foto: Národní památkový ústav / Aleš Homola