Jihomoravský kraj se chystá zadat územní studii, která má prověřit vedení silnice R43 v brněnské aglomeraci a další napojení dálniční a silniční sítě v Brně a okolí.
Uvedla to dnes v tiskové zprávě mluvčí kraje Monika Brindzáková. Studie je nutná k tomu, aby bylo možné aktualizovat loni vydané krajské zásady územního rozvoje, v nichž zůstaly nevyřešené některé dálnice a silnice v nejproblematičtější části kraje.
Náměstek hejtmana pro územní plánování Martin Maleček (STAN) předpokládá, že zadání studie bude mít konečnou podobu za měsíc a poté může následovat výběr projektanta. “Vypracování odhadujeme na 12 až 15 měsíců a do tří let bychom měli začít projednávat aktualizaci,” řekl Maleček. Poté ještě nějaký čas potrvá, než bude aktualizace schválená. Trasa plánované čtyřpruhové silnice R43 tak bude známá zhruba 20 let od vzniku krajů.
I proto, že proces aktualizace trvá zhruba čtyři roky, chtěly strany ANO, STAN, zelení, TOP 09 a Žít Brno, aby kraj neschvaloval územní plán nekompletní a místo toho nejdří dopracoval studii a dokument vydal i s vyřešenou brněnskou aglomerací. Tehdejší vedení kraje se sociálními demokraty a lidovci však schválilo neúplnou variantu.
“Tato studie podrobně prozkoumá, kterou variantu R43, bystrckou, bítýšskou nebo optimalizovanou, doporučit ke stavbě. Zda potřebujeme jihozápadní tangentu a v kterých místech napojit území od Černovické terasy k Holubicím na D1,” řekl Maleček. Zřejmá zatím není ani trasa R43 od Kuřimi k Černé Hoře, zatím existují dvě varianty.
Studie prozkoumá pouze dopady těchto záměrů, prověří a upřesní podmínky pro umístění, funkčnost a reálnost z hlediska vlivů na životní prostředí a lidské zdraví. Jednotlivé obce mají možnost se na zadání územní studie v součinnosti s krajem podílet. “Obce a městské části dostanou prostor pro připomínky i při zpracovávání jednotlivých fází studie,” uvedl Maleček.