Světlejší, barevnější a bez rušivých reklam by mělo být v budoucnu autobusové nádraží Zvonařka v Brně. Návrhy, jak zlepšit prostředí, které Brňané i cestující považují za jedno z nejméně příjemných ve městě, teď dává dohromady tým odborníků v rámci boje s vizuálním smogem, tedy přemírou reklam v ulicích. Do toho se zhruba před devíti měsíci pustila radnice městské části Brno-střed. Zatím zareagovala hlavně striktním potíráním černého výlepu v centru města.
Další kroky ale vidět nejsou. „Samozřejmě na tom pracujeme dál. Do konce roku určitě vznikne manuál, jenž obchodníkům řekne, jaká forma poutače je vhodná a jaká už ne,“ uvedla grafička Veronika Nováková, která loni prezentovala radním městské části své návrhy na zlepšení a nyní pracuje na tvorbě zmíněného manuálu.
Ke středu města si teď odborníci přibrali Zvonařku jako další sousto. Radní Brna-střed Svatopluk Bartík (Žít Brno), jenž se ujal boje proti agresivním reklamám, už inicioval schůzku s provozovatelem autobusového nádraží, firmou Tourbus. Podle jeho slov totiž nádraží působí chaoticky a je zaplevelené zbytečnými reklamami.
Na schůzce byla také zmíněná grafička Nováková nebo i brněnský architekt Ondřej Chybík. S provozovatelem se domluvili, že se pokusí navrhnout řešení, jak autobusové nádraží lidem zpříjemnit. Shodují se totiž na tom, že je Zvonařka kvůli vizuálnímu smogu nepřehledná, což má vliv i na její funkčnost.
„Lidé se na Zvonařce špatně orientují. Nevědí třeba, kde je úschovna nebo toalety nebo že tam vůbec něco takového je. Na celém nádraží je spousta prvků, které odvádí zrak od důležitých informací,“ naráží grafička na to, že lidé nevědí, kde co hledat.
Typickým příkladem podle ní je také cedule s odjezdy autobusů, kolem níž je plno reklam. „Mým úkolem tak je celý prostor zpřehlednit a odstranit nepotřebné a nevzhledné prvky,“ popsala Nováková.
Podle Ondřeje Chybíka je jedním z dalších problémů také tma způsobená masivní konstrukcí a neprostupným stropem, který slouží jako parkoviště pro autobusy.
„Chci proto hlavně zlepšit osvětlení konstrukce a domluvit se také s provozovatelem nádraží na barvě jejího nátěru. V budoucnu by to mohlo fungovat i tak, že nějaké osvětlení na konstrukci pomůže lidem v orientaci na nádraží a navede je ke správnému autobusu,“ nastínil své plány architekt. Základem tak pro něj bude oživit Zvonařku barvami. „Dostali jsme od Tourbusu volnou ruku,“ doplnil Chybík.
Do úprav nádraží se zapojila také Kancelář architekta města Brna. „Dohlížíme na to, aby navrhované kroky byly v souladu s plány města,“ sdělil projektant z kanceláře městského architekta David Mikulášek, jenž společně s Ondřejem Chybíkem věří, že se podaří plány prosadit.
Provozovatel nádraží iniciativu Chybíka a Novákové vítá. „Uvidíme, s čím přijdou. My se samozřejmě nezávisle na tom snažíme každý rok zlepšovat prostředí Zvonařky. Je tam nepřetržitý úklid, neustále tam je také bezpečnostní služba, takže na nádraží je stále čisto a není důvod se tam něčeho bát,“ sdělil za Tourbus David Grund.
I když se snaží provozovatel nádraží udržovat v čistotě, vnímají ho lidé pořád jako plné nepořádku. „Je to kvůli tomu, že prostředí působí nepřehledně a zaneřáděně věcmi, které už dnes neslouží,“ tvrdí Veronika Nováková.
Svatopluk Bartík by nejradši viděl, aby ze Zvonařky zmizely i jednotlivé stánky vietnamských trhovců.
„Místo nich by tam mohly být nějaké potraviny, rychlé občerstvení, drogerie nebo květinářství,“ líčí radní. Chce tam také umístit pro turisty mapy Brna, cyklostojany nebo zavést wi-fi.
Podle Novákové se musí také zlepšit orientace lidí u zastávky městské hromadné dopravy Zvonařka, aby trefili k autobusovému nádraží a naopak aby i z něj lidé našli cestu k zastávce.
Lepší přestupy mezi autobusy, které zastavují na nádraží, a městskou dopravou má vyřešit dlouhodobě plánovaná přeložka tramvajové trati blíže k autobusovému nádraží z ulice Dornych do Plotní.
Zatím se ale kopat nezačalo, a nezačne se ani letos v dubnu, jak se plánovalo. Termín zahájení kompletní rekonstrukce Dornychu posunulo Ředitelství silnic a dálnic na červenec.
„Došlo k prodloužení kvalifikačního kola výběrového řízení ze dvou důvodů, a to kvůli dodatečným dotazům uchazečů a ověření kvalifikačních kritérií,“ vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.