Vylepšené křižovatky s mimoúrovňovým křížením za miliardu korun chystají silničáři na frekventovaném tahu z Brna do Svitav. Do sedmi let vyrostou u Kuřimi a Lipůvky, kde často stávají kolony. Silničáři věří, že díky nim ubude i nehod.
Vydat se dnes v dopravní špičce po velmi vytížené silnici I/43 znamená pro řidiče pomalé popojíždění od výjezdu z Brna až za Lipůvku. Podobná situace je v opačném směru od Černé Hory ke Kuřimi, když ráno lidé jedou – ať už autobusem, nebo vlastním autem – za prací do Brna.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které dopravní tepnu spravuje, proto plánuje v kritickém úseku od Lipůvky až k odbočce do Podlesí – místní části Kuřimi – vybudovat tři mimoúrovňové křižovatky. Díky nim by v budoucnu měla být doprava na silnici plynulejší a bezpečnější.
První vznikne u Podlesí, druhá u výjezdu z průmyslového areálu v Kuřimi a třetí v Lipůvce u odbočení na Blansko.
„U Podlesí je cílem stavby zkapacitnění úseku pomocí zřízení nové obslužné komunikace, na kterou bude napojena tato obec, rozvojové plochy Kuřimi, blízká obalovna a další polní cesty. U dalších dvou je důvodem odstranění častých kolon a dopravních nehod,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Také podle policie plány silničářů dopravnímu tahu pomůžou. „Mimoúrovňová křižovatka je obecně to nejbezpečnější křížení komunikací. Na tomto úseku jde především o průjezdnost, protože silnice je v daném místě přetížená, tvoří se na ní kolony a dochází k dopravním komplikacím,“ popsal policejní mluvčí Bohumil Malášek.
„Jsme rádi, že vzniknou. Snažíme se dlouhodobě, aby se dopravní situace zlepšila. V průmyslové zóně pracují tisíce lidí a výjezd na hlavní tepnu je velmi složitý. Do Kuřimi stojí řada aut,“ vysvětlil kuřimský starosta Drago Sukalovský (STAN).
V místě plánovaného mimoúrovňového křížení u Kuřimi uvažuje ŘSD o dvou variantách. Podle Sukalovského je však pro Kuřim jedna zcela nevhodná.
„Zatahuje totiž dopravu blíže zástavbě,“ doplnil starosta s tím, že se k plánům silničářů nejspíš usnesením vyjádří i celé zastupitelstvo v tom smyslu, že preferuje variantu dál od domů.
Na třetí a nejsevernější z plánovaných křižovatek jde o problematické napojení silnice od Blanska. V minulosti byl na křižovatce kruhový objezd, který však dopravu velmi zpomaloval, dnes jsou místo něj v rámci možností rozměrů současné silnice vybudované odbočovací a připojovací pruhy, nicméně i tato úprava je nedostatečná a podle starosty Lipůvky Ivo Pospíšila (za STAN) problémy s kolonami v obci nevyřešila.
„Řidiči na hlavní silnici pouští auta z vedlejší od Blanska, takže pak je tah zasekaný přes celou Lipůvku až do Lažan,“ popsal starosta. Po úpravách se však zmíněné křižovatce uleví, protože nájezdy a sjezdy budou na jihu před Lipůvkou blíže Brnu. I v Lipůvce jsou tak rádi, že se v této věci něco začalo dít.
Plán těchto úprav vytížené silnice je součástí studie z roku 2015. V současné době se na soubor tří mimoúrovňových křižovatek vypracovává posudek vlivu na životní prostředí EIA. ŘSD nyní dává dohromady podklady pro zadání dokumentace pro územní rozhodnutí. „Jednání o výkupu pozemků budou probíhat po vydání územního rozhodnutí,“ doplnila mluvčí ŘSD.
Že by tyto tři stavby za zhruba jednu miliardu korun, které se mají budovat v letech 2025 a 2026, byly zbytečné kvůli plánované dálnici D43, si ŘSD nepřipouští.
Vzhledem k reálnému časovému horizontu stavby D43 je třeba řešit nejproblematičtější místa na stávající I/43 v dohledné době,“ píše se v dokumentu zveřejněném na portálu EIA.
Lipůvka se navíc už letos v březnu dočká ještě semaforu na přechodu v obci. O ten už dlouho usilovali, protože hlavní tah z Brna přetíná obec na dvě poloviny a pěší se jen složitě dostávají na druhou stranu. „Zatím to bude zkušebně a bude se sledovat, co to udělá s provozem,“ doplnil starosta.
Podle silničářů půjde o semafor vyloženě pro přechod. Pěší tak budou muset zmáčknout tlačítko, aby mohli přejít. „ŘSD ještě provede úpravy, aby nedocházelo k podjíždění aut čekajících na odbočení doleva na Tišnov ve směru od Brna, kde je dnes dopravní stín,“ dodala mluvčí ŘSD.
Kde se bude stavět:
Tři mimoúrovňové křižovatky, které mají zlepšit dopravu, vyrostou na tahu z Brna do Svitav, přesněji v úseku Kuřim–Lipůvka:
1. Kuřim, Podlesí – napojení Podlesí na hlavní tah vznikne přímo v místě současné křižovatky.
2. Kuřim, průmyslový areál – nájezdy a sjezdy vyrostou severně od současného odbočení do Kuřimi vlevo ve směru od Brna.
3. Lipůvka – propojovací komunikace se silnicí na Blansko začne při cestě od Brna už před Lipůvkou a opět se napojí až za obcí. Vyhne se tak zástavbě.
Cena: jedna miliarda korun, doba stavby: roky 2025 a 2026.
Foto: ŘSD