Klidný bulvár, kde najdou místo cyklisté, hromadná doprava i stromořadí. Tak má podle plánů vedení města vypadat v budoucnu Štefánikova ulice po velké rekonstrukci. Dělníci se pustí do práce nejdřív příští rok. Jak zjistil Brněnský deník Rovnost, už nyní mají při schvalování prvních návrhů představitelé magistrátu na opravy jiný názor než královopolská radnice.
Tamním radním vadí, že v rušné ulici, která spojuje Lidickou ulici s Palackého třídou, zmizí část chodníků a silnice kvůli cyklostezce. „Chceme, aby chodník zůstal zachovaný v maximální šířce jako doposud. Představovali jsme si, že se na něj vejdou i zahrádky restaurací z okolí,” vysvětlila místostarostka Zuzana Artimová.,
Podle náměstka primátora Martina Andera ale kvůli cyklistům lidé o místo v ulicích nepřijdou. „Všichni, kdo plánují opravu, mají na mysli především příjemné prostředí pro tamní lidi. To určitě nevznikne, pokud kolem zahrádek restaurací bude stát hradba zaparkovaných aut a za nimi povede rušná silnice,” vysvětlil náměstek.
Uskromnit se tak budou muset řidiči. Z ulice zmizí po přestavbě až polovina z dvou set parkovacích míst, které využívají tamní obyvatelé i firmy. „Pokud nezastavím přímo před obchodem, tak si moc své podnikání nedokážu představit. Zboží je příliš těžké a přenášet ho z některé sousední ulice by bylo zdlouhavé,” poukázal například provozovatel jedné z tamních restaurací Jan Nerušil. Město však ujišťuje, že místa pro zásobování v ulici budou.
Ztráta parkovacích míst je podle architekta projektu Davida Průši ze společnosti Platforma architekti přímo součást koncepce městského bulváru. „Ulice má sloužit hlavně lidem, nikoli autům. Navíc podle našich výpočtů nechávají i ve třetině případů lidé ve Štefánikové odstavená svá auta na místech, která k tomu nejsou určená. A to je nelegální,” zdůvodnil změny. Ročně v ulici strážníci podle svých statistik odtáhnout asi dvě desítky aut.
Záměr se líbí členům spolku Brno na kole, jeho zástupce město přizvalo do pracovní skupiny přestavby. „Ve srovnání se západoevropskými městy je to návrh běžné ulice. Navazuje na plán mobility města, kdy radní přislíbili, že do roku 2050 se budou jízdní kola na celkové dopravě podílet desetinou. To není možné bez bezpečného prostředí pro cyklisty,” připomněl mluvčí spolku Michal Šindelář.
Ander připustil, že nevýhodou plánované cyklostezky je fakt, že jezdci na kolech musí na všech křižovatkách dávat přednost autům z bočních ulic, ačkoli jsou na hlavní. „Je ale otázka jen několika let, než se změní zákony. Budeme mít připravené zázemí,” věří.
Na kole do Králova Pole z centra města projíždí denně cyklisté po Chodské ulici, která je se Štefánikovou rovnoběžná, po silnici v pruhu značeném piktogramy. Nejpozději příští rok budou mít stejnou možnost i v souběžné Staňkově ulici. Ve Štefánikově mají jako svodidla oddělující silnici a cyklostezku sloužit stromy.
Další změnu naplánoval do ulice brněnský dopravní podnik. Tramvaje, které do ulice vysílá, mají totiž nově jezdit po travnatém pásu tak, jako v krátkém úseku na Nových sadech. „Považujeme to za výhodné oddělení tramvají od ostatního provozu. Navíc je to další zelený prvek, který zároveň sníží hluk v ulici,” poukázala mluvčí Barbora Lukšová. Podobný zelený pás chtějí dopravci i v plánované tramvajové trati v Plotní ulici.
Na jednání o přestavbě ulice minulý pátek nechyběli ani zástupci městské části Brno-střed, do které Štefánikova zasahuje přibližně třísetmetrovým úsekem. Na rozdíl od kolegů z Králova Pole s návrhem nemají problém. „Je povedený a velice vstřícný,” ocenil za radnici největší městské části architekt a zastupitel Petr Bořecký.
Podle něj je potřeba najít kompromis mezi řidiči a zahrádkami restaurací. Pokud se rozšíří chodník na jedné straně ulice, v jednotlivých místech radnice městské části rozhodne, jestli prostor zaplní auta či pohostinství.
K jednacímu stolu zasedne Bořecký se starostkou Králova Pole Karin Karasovou a zástupci brněnského magistrátu opět tento pátek. „Myslím si, že stačí si jen vyjasnit vše podstatné a nebude problém přejít od plánů k projektování oprav,” je optimistický náměstek primátora Matěj Hollan.
16. února 2016, Co se děje v Brně
Jednou z dalších důležitých ulic v centru města, která v příštích letech projde rekonstrukcí, je ulice Štefánikova. Její novou podobu nyní navrhla architektonická studie.
„Současná podoba a šířka Štefánikovy ulice nabízí ideální příležitost k celkové kultivaci veřejného prostoru tak, aby ulice mohla ožít a sloužit jako městský bulvár. Ulice totiž poskytuje dostatečný prostor, aby se zde cítili komfortně jak pěší a cyklisté, tak cestující městskou hromadnou dopravou i řidiči automobilů, obyvatelé ulice a vlastníci tamních nemovitostí,“ uvedl náměstek primátora Richard Mrázek.
Než začali architekti plánovat novou podobu ulice, zeptali se uživatelů tohoto veřejného prostoru, co od něj očekávají. Požadavky od dopravního podniku, policie, sdružení cyklistů či městských částí a dalších účastníků poté spojili do studie, z níž se při přípravě rekonstrukce bude vycházet.
V současnosti má ulice charakter spíše dopravní stavby s preferencí osobních automobilů. Často zde dochází k překračování povolené rychlosti v obci. Když se k tomu přidá hluk tramvají, je ulice nepříjemně hlučná a spíše než městský bulvár připomíná výpadovku z centra města.
Problémem je také parkování – více než třetina řidičů zde parkuje v rozporu s dopravními předpisy. Parkovací místa navíc zasahují do chodníku a narušují prostor pro pěší.
V několika úsecích ulice je špatně řešeno nakládání se směsným komunálním odpadem. Kontejnery jsou volně a bezprizorně umístěny v ulici. Bývají často přeplněny a způsobují tím nepořádek na ulici.
Záměrem návrhu je proměna ulice tak, aby se stala kultivovaným veřejným prostorem převážně pro pěší, zároveň respektující dopravní obsluhu této ulice a parkování. Součástí ulice bude také vzrostlá zeleň a zelený tramvajový pás.