Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) příští týden v pondělí zveřejní výsledky studie proveditelnosti na rekonstrukci brněnského uzlu. Studii zpracovávala společnost Sudop Brno více než dva roky, protože se ke smlouvě uzavíralo několik dodatků. Jejich zásluhou vznikla studie, která řeší například i návaznost městské hromadné a regionální dopravy.
Studie vznikla hlavně proto, aby posoudila výhody a nevýhody dvou variant nádraží. Jednou je poloha v centru zhruba v místě dnešního pátého a šestého nástupiště a skladiště Malá Amerika, druhou je odsunutá poloha v místě dnešního nákladového dolního nádraží, tedy asi o kilometr jižněji od dnešního nádraží.
Studie řeší kromě polohy nádraží také napojení všech současných tratí do hlavního nádraží, napojení uvažovaných vysokorychlostních tratí, polohu nových zastávek ve městě, ale také návaznost na MHD, na regionální dopravu a řadu dalších detailů. Definitivně o poloze nádraží musí rozhodnout politici, pro něž bude studie vodítkem, jaké variantě dát přednost.
Loni se společně s krajskými volbami konalo referendum o poloze nádraží. Ač drtivá většina hlasujících preferovala nádraží v centru, nebylo jich dost na to, aby byl výsledek závazný.
O modernizaci uzlu a přesunu nádraží se v Brně mluví už téměř století, dosud však dopravě slouží staré nádraží blízko centra. SŽDC dříve uvedla, že v době dopravní špičky je na hranici kapacity a že další vlaky se na něj nevejdou, přesto na něj budou od prosince vjíždět další dálkové vlaky RegioJetu, které provoz ještě zahustí. Nádraží také v posledních letech prochází nákladnou rekonstrukcí, aby bylo provozuschopné a příští a přespříští rok jej čeká kompletní modernizace zabezpečovacího zařízení. Kvůli letitým debatám o přesunu nádraží se do něj prakticky neinvestovalo.