Jedním směrem do centra Brna, druhým zase ven. Tak může v budoucnu změnit dopravní značení cestování frekventovanými ulicemi Veveří a Kounicovu. Město chce tuto variantu před plánováním rekonstrukce Veveří znovu prověřit.
Vedení města tvrdí, že zjednosměrnění ulic zabezpečí větší otevření Veveří lidem. „A to především v její spodní části u Žerotínova náměstí. Částečně by tam mohla vzniknout i pěší zóna,” předestřel náměstek primátora pro investice Richard Mrázek. Vznik pěší zóny ale podle něj musí podpořit další studie.
Náměstek zároveň ubezpečil, že možné změny ve vedení dopravy neohrozí tu hromadnou. „Neznamená to, že v Kounicově trolejbusy pojedou jen jedním směrem. Omezení by zasáhlo pouze auta,” vysvětlil.
Zatímco Kounicovou jezdí trolejbusy, ulicí Veveří vedou tramvajové koleje. Právě ty mohou být podle Martina Všetečky z Ústavu pozemních komunikací Vysokého učení technického, jež studii pro magistrát zpracovává, problém. „V zadání totiž stojí, že tramvajové koleje nebudou přeložené. Tramvaje ale jezdí uprostřed ulice. Ve spodní části u Žerotínova náměstí je navíc Veveří hodně úzká,” předestřel komplikace.
Jak přesně by řidiči oběma jednosměrnými ulicemi projížděli, není jasné. To ukáže právě studie zaměřená především na křižovatky se Slovákovou, Smetanovou, Pekárenskou či Sokolskou ulicí. „Zhotovitel má na její odevzdání ještě čtyři měsíce, informace tedy budou k dispozici na přelomu října a listopadu,” upřesnila za tiskové oddělení magistrátu Zuzana Taušová. Až po vyhodnocení nových variant dopravy město také naplánuje kompletní opravu Veveří za stovky milionů korun.
Podle Všetečky budou muset představitelé Brna v případě zjednosměrnění ulic sáhnout ke kompromisům. „Tak velká změna dopravy bude mít vliv také na cyklisty a chodce. Aby se ulice zklidnila, nevejde se do ní všechno,” zdůraznil.
Na vysokou hustotu dopravy v dotčených ulicích poukazují brněnští policisté. „Veveřím projede i patnáct tisíc aut denně,” vypočítala mluvčí policie Andrea Cejnková. Podotkla přitom, že případné změny značení městští úředníci s policisty ještě nekonzultovali.
Případné zklidnění ulic Brňané vítají. „Především ve špičce navíc jezdí řidiči po Veveří hodně rychle. Nevím, ale jestli jednosměrka není moc razantní řešení. Několik semaforů, které je při cestě přibrzdí a dají přednost chodců, by bylo možná vhodnějších,” zvážil Tomáš Čudkovský, který denně ulicí prochází.