Součástí přípravy Železničního uzlu Brno je i právě dokončený virtuální model nového hlavního nádraží a před a zanádražního prostoru v měřítku 1:1. Zpracovala ho společnost Virtuplex ve spolupráci Správy železnic, města Brna a autorů architektonického návrhu.

„Model je zpracován nejmodernější technologií virtuální a rozšířené reality nové generace. Novým nádražím a jeho okolím je tak možné procházet ve skutečné velikosti. Sloužit má nejen k prohlídkám a propagaci projektu, ale též k ověření prostorových vztahů veřejných prostranství, budov i místností. Počítá se s tím, že model bude pravidelně v dalších fázích projektu aktualizován,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.

„Po společně zadané mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonické projektové soutěži, ve které zvítězili holandští architekti z kanceláře Benthem Crouwel a WEST 8, navázalo zpracování podrobnějších studií pro oba investory, tedy pro Správu železnic a pro město Brno. Z nich vychází nyní představený model nového nádraží a jeho okolí včetně začlenění protipovodňového parku a mostů přes řeku Svratku a do celkového návrhu,“ informoval 1. náměstek primátorky René Černý.

„Virtuální model nám přiblíží nejen architektonickou podobu nádraží a veřejných prostranství, ale ukazuje i provázání všech druhů dopravy. Nové nádraží je terminálem veřejné dopravy, na vlaky a autobusy vhodně navazují nejen prostředky městské hromadné dopravy, ale i cyklostezky a atraktivní trasy pro pěší. Kolejová doprava, která zahrnuje železnice, tramvaj a podzemní dráhu, je zásadním udržitelným a ekologickým dopravním módem. Nové nádraží samozřejmě pamatuje na parkování automobilů i kol,“ doplnil informace radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Model je v současnosti možné prohlédnout v Praze a v Bratislavě. Vzhledem k významu nového nádraží pro další rozvoj města nyní jeho vedení hledá možnosti, jak vytvořit nový showroom přímo v Brně. Firma Virtuplex zpracovala virtuální modely pro Správu železnic i pro další nádraží, například Masarykovo a Smíchovské nádraží v Praze. Pracuje také pro soukromé investory, mimo jiné i pro projekt Dornych na místě bývalého Tesca v nové čtvrti Trnitá.

Železniční uzel Brno

Železniční uzel Brno je velmi významnou částí železniční sítě v Česku. Odpověď, jak bude vypadat nové hlavní nádraží, které je jeho nedílnou součástí, vzešla z mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonické projektové soutěže. Vítězný tým holandských architektů Benthem Crouwel a WEST 8 stojí i za projekty nádraží v Rotterdamu, Amsterdamu či Haagu.

V loňském roce byla dokončena architektonická studie pro město Brno a Správu železnic, v letošním roce byl schválen záměr projektu přestavby železničního uzlu Brno na Ministerstvu dopravy a v současné době se připravují výběrová řízení na projektovou přípravu železniční části a pokračuje příprava a výstavba související městské infrastruktury.

Mezi prvními zahájenými městskými stavbami je prodloužení ulice Uhelná, následovat bude ulice Kalová a bulvár. Nové nádraží bude mít 7 nástupišť, 16 kolejí. Na železničním mostě bude mimo vlakových nástupišť umístěn i nový autobusový terminál se stáními pro 40 dálkových autobusů, před nádražní halou bude terminál MHD se 7 nástupišti pro tramvaje a autobusy MHD. Projekt počítá s 1122 parkovacími stáními v parkovacím domě pod autobusovým terminálem a s 1000 místy pro jízdní kola v objektu nádraží.

Stavba železničního uzlu a nového nádraží bude zahájena v roce 2028 a první vlak přijede na nové nádraží v roce 2035.

Tisková zpráva