Nové parky a rekreační plochy, atraktivní promenáda kolem Brněnské přehrady i rozšíření centra Bystrce, tyto a další ideje představili architekti jako součást řešení brněnského úseku silnice X43. Její podobu hledá kraj i město už přes deset let. Město Brno si proto na základě podkladů Jihomoravského kraje nechalo zpracovat tři urbanisticko-dopravní studie dopravní stavby, a především možnosti jejího zapojení do okolní zástavby a krajiny.

Hlavním cílem bylo dopracovat dopravní stavbu X43 urbanisticky a najít řešení, které bude mít nejmenší dopady na kvalitu života v přilehlých městských částech. Výsledkem jsou tři různá řešení, která poslouží jako podklad pro přípravu další územně plánovací dokumentace.

Zpracovateli studií jsou týmy knesl kynčl architekti a Projektová kancelář Ossendorf, Sdružení Pelčák a partner architekti a HBH Projekt a Ing. arch. Pavel Jura ve spolupráci s FAST VUT. Studie byly zadány formou veřejné zakázky, kterou pro město připravila Kancelář architekta města. Výstupy odevzdali architekti začátkem června a jejich součástí je také model trasy přes Kníničky a Bystrc.

„Cílem studií je prověřit, jak by mohla vypadat silnice X43 od mimoúrovňové křižovatky Bosonohy po městskou část Brno-Kníničky. Vzhledem k tomu, že velká část trasy vede rekreační a obytnou oblastí, chceme najít takové řešení, které bude maximálně ohleduplné k lidem a okolní krajině a současně pomůže dalšímu rozvoji území,“ uvedl ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.

Trasa silnice X43 vychází ze zpracované Územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém území OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno. Ta je podkladem pro aktualizaci Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje neboli krajského „územního plánu“, která má být vydána na podzim letošního roku. Město je poté povinno převzít obecné nadřazené krajské řešení do návrhu nového Územního plánu města Brna, které ale může zpřesnit právě za pomocí zpracovávaných studií.

„Cílem je vytvořit co možná nejpřívětivější řešení pro obyvatele dotčených městských částí, se kterým je pak budeme chtít na podzim seznámit. Výstupy studií teď předáme vedení místních samospráv, aby k nim připravili svoje stanoviska. Město využije jak výstupy, tak stanoviska pro přípravu zadání studie, která bude podkladem pro nový územní plán, případně změnu územního plánu,“ doplnil radní města Brna pro oblast územního plánování a rozvoje Filip Chvátal.

Řešený úsek silnice přes Brno je zhruba jedenáct kilometrů dlouhý a má vést ve stopě Staré dálnice. Trasa vede od mimoúrovňové křižovatky v Bosonohách, přes městskou část Bystrc, kolem Brněnské přehrady do Kníniček, přičemž přes Bystrc a Kníničky má být vedena tunelem. Součástí řešení bude také nový most přes řeku Svratku.

„Každý tým přináší jiné řešení, jak ke stavbě přistupovat, od menších krajinných úprav, až po velkorysé řešení, které navrhuje novou zástavbu a centrum pro obyvatele Bystrce. Vzhledem k tomu, že silnice povede v blízkosti zástavby převážně v tunelu, bude možné tady vytvořit například nový park propojující Bystrc s Přístavištěm a vylepšit přístup k Brněnské přehradě,“ dodal vedoucí oddělení Veřejného prostoru KAM David Zajíček.

Na podzim přijedou zástupci KAM a města návrhy představit a diskutovat o nich také za obyvateli městských částí.

Vernisáž výstavy 5. srpna 2020 v 18 hodin.

Facebooková pozvánka KAM Brno zde.